A korai Covid-19-fertőzés patológiája sebészi reszekción átesett tüdőrákos betegekben

A kínai Vuhanból beküldött esetismertetés az egyik első közlemény a Covid-19 okozta tüdőgyulladás patológiájáról. A két idős beteg (egy nő és egy férfi ) jobb tüdőlebenyében észlelt radiológiailag tüdőráknak meg felelő képet mutató daganat sebészi reszekciójával került operációra, amikor egyéb betegségre utaló jeleket nem észleltek. A nőbetegben dominálóan lepidikus növekedést mutató adenocarcinoma, a férfi betegben tipikus adenocarcinomát távolítottak el, amelyek T1bN0 stádiumúak voltak. Érdekes módon mindkét betegben a daganattól távoli területeken GGO (graund glass opacity) jelenséget észleltek, amelynek a sebészeti beavatkozás előtt nem tulajdonítottak nagyobb jelentőséget. Egy-két héttel a műtétek után mindkét betegben tüdőgyulladásos tünetek jelentkeztek, ami az idős nőbeteg halálához vezetett, de amelyből az idős férfi a sikeres kezelésnek köszönhetően meggyógyult. Mindkét betegnél elvégezték a Covid19-PCR-kimutatást a garatváladékból, és mindkét beteg tesztje pozitívnak bizonyult. A szövettani vizsgálat az idős nőbeteg tüdejében alveolaris congestiót, oedemát és proteingazdag exudatumot mutatott. A gyulladásos infiltrátum mérsékelt volt és dominálóan lymphocytákból és alveolaris macrophagokból állt. Az alveolusokban pneumocytaproliferációt és egy-egy óriássejtet lehetett észlelni, míg az alveolaris fal kiszélesedett. Az idős férfi tüdejében is alveolaris fehérjegazdag exsudatumot lehetett gócokban megfi gyelni és alveolaris megvastagodást, amit a fi broblastok felszaporodása okozott. Az alveolaris lumenekben pneumocytaproliferáció volt jelen óriássejtekkel, amelyek mellett az alveolaris macrophagok szaporodtak fel. Az idős nő meghalt vírusos pneumoniában, míg az idős férfi meggyógyult. A közlemény az elsők között tartalmazza a Covid19-fertőzés korainak tekinthető tüdőelváltozásainak szövettani leírását.

Forrás: Sufang T, Hu W, Niu L, et al. Pulmonary pathology of earlyphase 2019 novel coronavirus (Covid-19) pneumonia in two patients with lung cancer. J Thorac Oncol 2020;15:700-704.