A posztoperatív ctDNS-szint prediktív markere a vastagbélrák adjuváns kemoterápiájának

A II. és III. stádiumú vastagbélrákos betegek standard terápiája a sebészi reszekció. Amennyiben magas rizikójú, II. vagy III. stádiumú a betegség, adjuváns kemoterápiát kell alkalmazni. Ugyanakkor a magas rizikó jelenlegi definíciójának alkalmazásával a terápiás előnyök meglehetősen eltérők ebben a betegcsoportban, hasonlóan a III. stádiumú beteghez… Ezen kérdések tisztázására zajlik a CIRCULATE-Japan trial, amelynek van egy GALAXY obszervációs karja is. Ebben a keringő DNS monitorozásának esetleges prediktív marker szerepét elemzik.

Több mint 1000, II-III. stádiumú vastagbélrákos beteg esetében használták a Signatera MRD tesztet, amely keringő DNS vizsgálatát jelenti a kifejlesztett markergének segítségével a sebészeti reszekció után négy héttel. A vizsgálat elsődleges végpontja a DFS volt, míg másodlagos végpont a ctDNS-eltűnés a vérből. Azon betegek esetében, akiknél négy hét után pozitív volt a ctDNS-teszt, 61,4%-ban alakult ki recidíva (18 hónapos DFS 38,4%). A ctDNS-negatív betegek esetében a recidíva 9,5%-ban következett be (18 hónapos DFS 90,5%). A négy hétnél elvégzett ctDNS-meghatározás multivariáns analízisben a legerősebb predikciós tényezőnek bizonyult a recidíva megjóslására. Továbbmenve, a magas rizikójú II-III. stádiumú vastagbélrákos betegek esetében, akiknek a ctDNS-tesztje pozitív volt (18%), az adjuváns kemoterápiának túlélési előnyt okozó hatása volt, míg a ctDNS-negatív betegek esetében (82%) ilyen hatást nem lehetett kimutatni. Azt is észlelték, hogy a ctDNS dinamikája (változása a keringésben) egyértelmű összefüggést mutatott a kemoterápia hatásosságával: a ctDNS-pozitív betegek esetében, ha a terápia hatására eltűnt a ctDNS, szignifikánsan hosszabb DFS-t értek el. A szerzők szerint ezek az eredmények paradigmaváltást jelezhetnek abban, hogyan kell a vastagbélrákos betegeket kezelni a sebészi reszekciót követően.

A GALAXY vizsgálat eredményei alapján a négy hétnél elvégzett Signatera ctDNS-teszt erős prognosztikus marker arra, hogy azonosítsák azokat a valóban magas rizikójú betegeket, akiknek előnye származik az adjuváns kemoterápiából.

Forrás: Kotani D, et al. Molecular residual disease and efficacy of adjuvant chemotherapy in patients with colorectal cancer. Nature Med 2023;29:127-34. https://doi.org/10.1038/s41591-022-02115-4