Az mRNS-Covid-19-vakcina rövid távú biztonsága immunterápiában részesülő betegeknél

A The Lancet Oncology kommentárjában közölt izraeli eset-kontroll tanulmányban megállapították, hogy a  Pfizer BNT162b2 mRNS-Covid-19-vakcina rövid távú biztonságossága hasonló volt az immunellenőrző pont-gátlókkal kezelt rákos betegeknél, mint az egészséges kontrolloké.

A vizsgálatban 134 olyan beteg vett részt, akik immunellenőrzőpont-gátló kezelésben részesültek daganatos betegség miatt. A betegek mindkét vakcinadózist (első adag 2021. január 11. és február 25. között) megkapták. A kontrollkaron 134 egészséges, életkor és nem szerint illesztett személy szerepelt.

Az immunellenőrzőpont-gátlókkal kezelt betegek között az első adag után a leggyakoribb mellékhatás 21%-ban a lokális fájdalom az injekció beadásának helyén, további mellékhatások a fáradtság (4%), fejfájás (2%), izomfájdalom (2%) és hidegrázás (1%) volt.

Az immunellenőrzőpont-gátlókkal kezelt betegek második vakcinadózisa után négy beteget (3%) vittek kórházba: hármat rákkal kapcsolatos szövődmények, egyet pedig láz miatt, de valamennyien később elbocsáthatók voltak. Az oltás leggyakoribb helyi mellékhatásai az injekció beadásának helyén fellépő fájdalom (63%), helyi duzzanat (9%) és helyi kiütés (2%) voltak, a leggyakoribb szisztémás hatások pedig az izomfájdalom (34%), fáradtság (34%), fejfájás (16%), láz (10%), hidegrázás (10%), gyomor-bél rendszeri szövődmények (10%) és influenzaszerű tünetek (2%). Semmilyen mellékhatás miatt nem volt szükség kórházi felvételre vagy bármilyen más speciális beavatkozásra. Nem figyeltek meg szignifikáns különbséget a szisztémás káros hatások előfordulásában a második dózis után a betegek és a kontrollszemélyek között.

A kutatók a következő következtetésre jutottak: „Adataink alátámasztják a BNT162b2 mRNS-Covid-19-vakcina rövid távú biztonságosságát rákos betegeknél, akiket immunellenőrzőpont-gátlókkal kezeltek. Mivel ebben a 134 betegből álló csoportban, amely két oltóanyagdózist kapott, nem figyeltek meg oltással vagy immunkontrollgátlóval összefüggő súlyos mellékhatásokat, nem valószínű, hogy a gyakori mellékhatások elmaradtak volna. Figyelembe véve a Covid-19-cel fertőzött rákos betegek magas halálozását, amely egyes betegcsoportokban akár 40% is lehet, úgy tűnik, hogy az oltás előnyei felülmúlják a lehetséges károkat. Bár további vizsgálatokra van szükség annak megállapításához, hogy ezek az adatok alkalmazhatók-e a többi Covid-19-vakcinára is, eredményeink némi megnyugvást nyújthatnak az immunellenőrzés-gátlóval kezelt betegeknél történő alkalmazásukra.”