Májreszekció-optimalizálás előzetes felméréssel

A szív és a tüdő funkcionális állapotát gondosan fel kell mérni a műtét előtt. A négy metabolikus megfelelőnél kevesebbet mutató betegeknél meg kell fontolni az echokardiográfiás vizsgálatot, különösen mérsékelt vagy nagyobb mértékű billentyűbetegség, súlyosbodó pangásos szívelégtelenség vagy ismeretlen etiológiájú légzési zavarok esetén. A kardiopulmonális terheléses vizsgálat hasznos mérés lehet a posztoperatív szövődmények és a halálozás előrejelzésében; ez a vizsgálat a kardiopulmonális választ méri az úgynevezett terheléses stresszre a légúti oxigénfelvétel, a szén-dioxid-termelés és a respirációs értékek mérésével egy tünetkorlátozott terheléses vizsgálat során. A hepatectomiára váró betegek állapotát a műtét előtt optimalizálni kell mind a táplálkozás, mind a testfunkciók tekintetében.

A hepatectomia előtt legalább négy héttel a dohányzás és alkoholfogyasztás abbahagyása bizonyítottan javítja az eredményeket, és erre határozottan ösztönözni kell a betegeket. A dohány- és alkoholfogyasztással küzdő betegeknél nagyobb a kockázata a posztoperatív morbiditásnak, a sebfertőzéseknek, a tüdőszövődményeknek, a hosszan tartó kórházi tartózkodásnak, sőt a teljes túlélés (OS) is csökken.

Fan és munkatársai kiemelték a tápláltsági állapot preoperatív optimalizálásának előnyeit, és kimutatták, hogy az alacsony preoperatív prognosztikai tápláltsági index (<45) alacsonyabb ötéves OS-hez (50,1% vs. 76,7%; P=0,001) és alacsonyabb recidívamentes túléléshez (28,9% vs. 47,0%; P=0,001) társult a magas prognosztikai tápláltsági indexhez (≥45) képest a HCC miatt hepatectomián átesett betegeknél.

A gyengébb betegek funkcionális állapotának javítása a műtéti beavatkozás előtt perioperatív előnyökkel járhat. Bár a rutinszerű prehabilitáció nem bizonyított komoly előnyöket, a gyengébb és magas kockázatú betegek egy alcsoportja számára előnyös lehet egy személyre szabott prehabilitációs program a kórházi tartózkodás hosszának és a posztoperatív szövődmények csökkentésére. Wang és munkatársai prospektív vizsgálatában a fizioterápiát, dietetikusi konzultációt és a műtétre való mentális felkészülésre összpontosító esetkezeléseket tartalmazó prehabilitáción átesett betegeknél csökkent a morbiditás (30% vs. 52,9%; P=0,02) és javult az életminőség.

A betegeket és a betegellátókat tanácsokkal látták el a fájdalomcsillapításhoz szükséges eszközökről, a korai mobilizációról, az ösztönző spirometriáról és a kiegészítő drénezésről, beleértve a vizeletkatétereket is.

Forrás: Gorji L, Beal EW. Preoperative Evaluation Prior to Liver Resection Provides Survival Benefit to Patients With Liver Malignancies.
Preoperative Evaluation Prior to Liver Resection Provides Survival Benefit to Patients With Liver Malignancies | ASCO Daily News (ascopubs.org)