Konszenzusnyilatkozat az emlőrákos betegek multigéntesztelésére

„European Comission Initiative on Breast Cancer” konszenzusnyilatkozata a korai hormonreceptor-pozitív/HER2-negatív emlőrákos betegek multigéntesztelésére

A korai emlőrákok prognosztikus és prediktív multigénes tesztelése évtizedek óta bizonyos értelemben vita tárgya. A konzorcium megvizsgálta annak a kérdését, hogy a különféle multigénes teszteket lehet/szabad-e használni arra, hogy a korai, HR-pozitív/HER2-negatív emlőrákos betegek részesüljenek-e adjuváns kemoterápiában. Az elemzés a 21 génes recurrence score (OncotypeDX) tesztre, a 70 génes mintázatra (70-GS), a PAM50-rizikó génmintázatára (PAM50-RORS) és a 12 génes molekuláris score-ra (12-MS) terjedt ki. Az elemzés öt vizsgálatot vett figyelembe és nem talált megfelelő vizsgálatokat a PAM50-RORS és a 12-MS tesztekkel kapcsolatban, így azokat a továbbiakban nem értékelte. Az ECIBC az Oncotype DX 21RS tesztjét a nyirokcsomó-negatív emlőrákos betegek esetében ajánlja (feltételes ajánlás, alacsony evidenciafok) azzal, hogy a teszt hasznossága valószínűleg nagyobb azon betegek esetében, akiknek recidívarizikója a klinikai jellemzők alapján magasabb. Az ECIBC a 70-GS tesztet is ajánlja használatra azon emlőrákos betegek esetében, akiknél magas a klinikai kockázata a recidívának (feltételes ajánlás, alacsony evidenciafok). Ugyanakkor az ECIBC nem ajánlja a 70-GS teszt alkalmazását azon betegek esetében, akiknél a recidíva klinikai kockázata alacsony (erős ajánlás, alacsony evidenciafok). Mindezek alapján ajánlatos lenne a friss hazai emlőrák-konszenzusajánlásokat összhangba hozni ezekkel az európai ajánlásokkal.

Forrás: FRossi PG, et al. Recommendations from the European Commission Initiative on Breast Cancer for multigene testing to guide the use of adjuvant chemotherapy in patients with early breast cancer, hormone receptor positive, HER-2 negative. Br J Cancer 2021;124:1503-12.